Celem projektu jest wzmocnienie świadomości obywatelskiej i wzrost kompetencji społecznych 50 członków samorządów uczniowskich, uczniów w wieku 15-18 lat, 5 szkół ponadpodstawowych z powiatu ciechanowskiego (I LO i. Z.Krasińskiego, Zespół Szkół Nr 1 im. Gen. J.Bema, Zespół Szkół nr 2 im. A. Mickiewicza, Zespół Szkół Nr 3 im. S. Staszica, Zespół Szkół Technicznych im. S.Płoskiego Centrum Kształcenia Ustawicznego).
- Poszczególne zadania w ramach projektu:
Akademia Świadomego Obywatela
Zadanie służy przekazaniu młodzieży wiedzy i umiejętności z zakresu aktywności społecznej i obywatelskiej i pomoc w kształtowaniu postaw i zachowań służących świadomemu i aktywnemu uczestnictwu w życiu społecznym. Zadanie realizowane będzie poprzez organizację cyklu warsztatów realizowanych w okresie grudzień 2022 – kwiecień 2023.
Warsztat Zmieniam siebie – będę liderem – XII.2022
Celem warsztatu jest zbudowanie w uczestnikach umiejętności interpersonalnych służących przygotowaniu ich do pełnienia funkcji liderów w swoich lokalnych społecznościach. Dzięki nabyciu umiejętności budowania przekazu o wysokiej jakości, zwiększenia pewności siebie, efektywnej, empatycznej komunikacji oraz nabyciu umiejętności liderskich oraz kompetencji niezbędnych w pracy zespołowej, uczestnicy staną się efektywnie działającymi partnerami w debatach publicznych.
Program
1. Skuteczna komunikacja 5 godzin – Komunikacja oparta na wzajemnym szacunku i empatii (NVC – Komunikacja bez przemocy), jasnym wyrażaniu myśli, pozbawiona zakłóceń, komunikacja w której rozróżnia się fakty od opinii a przede wszystkim – komunikacja zmierzająca do porozumienia i osiągania wspólnych celów.
2. Mam coś ważnego do powiedzenia – produkcja treści video – 5 godzin profesjonalnie przygotowanych nagrań jest nieoceniona zarówno przy tworzeniu treści promujących pomysły w ramach budżetów obywatelskich, inicjatyw lokalnych, czy też innych przedsięwzięć wymagających uwagi opinii publicznej.
3. Ja liderem ?/! – autodiagnoza/moje mocne i słabe strony/praca na zasobach/rozwijanie deficytów – 5 godzin
Warsztat Zmieniam wokół – uczestniczę – I – II. 2023
Celem warsztatu jest przekazanie uczestnikom wiedzy i umiejętności wspierających ich świadomy udział w życiu samorządu, umiejętności skutecznego korzystania z usług dostępnych obywatelom, jak również korzystania z mechanizmów wywierania wpływu na sytuację lokalną. W ramach warsztatów uczestnicy ocenią również infrastrukturę komunikacyjną instytucji samorządowych, przygotowując się tym samym do wypracowania późniejszych rekomendacji w tym obszarze.
Program:
1. Ja i samorząd – 10 godzin
Uczestnicy poznają samorząd od strony praktycznej. Podczas symulacji opierających się na konkretnych potrzebach (np. rejestracja samochodu, wyliczenie podatku od nieruchomości, rejestracja stowarzyszenia zwykłego), dokonają ewaluacji infrastruktury informacyjnej instytucji (strona www, BIP, karty usług, instrukcje, poradniki interesanta, informacje dostępne przez telefon, itp.). Warsztaty służyć będą nie tylko poznaniu mechanizmów obsługi obywateli, ale także ukazaniu roli instytucji samorządowych jako tych, które służą obywatelom, realizując ich potrzeby.
2. Mam wpływ – 10 godzin
W ramach zajęć uczestnikom pokazane zostaną mechanizmy realnego wpływu obywateli na otaczającą ich rzeczywistość w ujęciu lokalnym. Zaczynając od wyborów bezpośrednich, odpowiedzialności radnych wobec obywateli, wniosków i trybów ich zgłaszania, poprzez wpływ na kształt budżetu gminy, miasta, powiatu a nawet województwa (budżet obywatelski, inicjatywa lokalna), akty prawa gwarantujące wpływ obywateli na decyzje samorządów, aż po bierne prawo wyborcze i kandydowanie w wyborach na różnych szczeblach samorządu.
Warsztat Zmieniam wokół – działam – III – IV. 2023
Celem warsztatów jest przybliżenie uczestnikom zagadnień związanych z działalnością społeczną realizowaną poprzez aktywność wolontariacką oraz działanie w organizacjach pozarządowych.
Program:
1. Rodzaje i formy organizacyjne organizacji społecznych – 5 godzin
2. Współpraca organizacji z samorządem – dobre praktyki, wyzwania– 5 godzin
3. Jak zbudować i rozwinąć organizację pozarządową -5 godzin
4. Wolontariat jako forma społecznego zaangażowania – 5 godzin
Akademia Młodzieżowej Partycypacji
Celem zadania jest włączenie młodzieży w aktywne tworzenie polityk lokalnych, inicjowanie i udział w procesach konsultacyjnych, wypracowanie rekomendacji dla lokalnych samorządów służących zwiększaniu zaangażowania młodzieży w życie lokalne. Zadanie realizowane w okresie czerwiec – listopad 2023.
Warsztaty wakacyjne – VI – VII. 2023
W ramach zadania w okresie wakacyjnym zorganizowane zostaną dwa warsztaty zakończone ogniskiem integracyjnym służące przygotowaniu młodzieży do planowanych na okres jesieni spotkań z przedstawicielami samorządu.
Program warsztatów:
Myślenie dywergencyjne i konwergencyjne – Myślenie dywergencyjne (rozbieżne) służy znajdywaniu wielu rozwiązań dla danego problemu, natomiast myślenie konwergencyje (zbieżne) – jedynego słusznego rozwiązania problemu. Połączenie tych dwóch typów myślenia, czy też podejść do rozwiązywania problemów, jest niezwykle przydatne przy poszukiwaniu rozwiązań dla pojawiających się problemów lokalnych jak również innowacji w obszarach kultury, edukacji, polityki społecznej, ekologii. Rozwijanie myślenia dywergencyjnego i konwergencyjnego odbywać się będzie w nurcie filozofii Design Thinking, z wykorzystaniem metod i technik generowania innowacyjnych rozwiązań. Wyposażona w nowe umiejętności młodzież stanie się wartościowym, kreatywnym partnerem dla władz lokalnych a konsultacje społeczne dotyczące poszukiwania nowych rozwiązań staną się znakomita okazją do użycia nowych umiejętności. – 10 godzin
Wystąpienia publiczne i skuteczna argumentacja – aby głos młodych ludzi był wyraźnie słyszalny w debacie publicznej, uczestnicy zdobędą niezbędne umiejętności w obszarze wystąpień publicznych i sztuki skutecznej argumentacji. Wykorzystując narzędzie Cicero, uczestnicy nauczą się budowania silnego, znaczącego i kompleksowego przekazu, który służyć będzie efektywniejszemu ich udziałowi w debatach publicznych z samorządem, konsultacjach społecznych oraz w innych sytuacjach wymagających wystąpień publicznych – 5 godzin.
Spotkania jesienne – IX – XI. 2023
Uczestnicy będą spotkać się regularnie ze specjalistami ds. wsparcia procesów partycypacyjnych aby wypracować rekomendacje dla samorządów dotyczące włączania zagadnień związanych z młodzieżą do programów współpracy, które zaprezentują podczas odbywających się jesienią konsultacji programów współpracy. Dodatkowo uczestnicy przygotują co najmniej dwa projekty do złożenia do budżetu obywatelskiego, których nabór obywa się z listopadzie. Kolejnym celem spotkań będzie wypracowanie rekomendacji w zakresie sugerowanych przez młodzież zmian w standardzie komunikacji urzędów tak aby informacje były podawane w formie bardziej dostępnej dla osób młodych.
Listopad- Debata – XI. 2023
Na koniec uczestnicy doskonalić będą praktyczne użycie poznanych w trakcie wcześniejszych warsztatów narzędzi, opracowują strategie rozmów z samorządem, pracują nad opracowaniem argumentów, organizują wewnętrzne „komisje”, które zajmować się będą zagadnieniami poruszanymi w kontaktach z samorządem (np. edukacja, sport i czas wolny, kultura, polityka informacyjna).
Działania upowszechniające
Celem realizacji zadania jest popularyzacja zagadnienia partycypacji społecznej wśród samorządów szkolnych szkół ponadpodstawowych powiatu ciechanowskiego.
W ramach zadania zaplanowano stworzenie Biblioteczek Młodego Obywatela w każdej ze szkół ponadpodstawowych powiatu. W początkowym okresie realizacji projektu do każdej ze szkół zakupione zostaną książki, publikacje jak również gry planszowe poruszające temat partycypacji społecznej młodzieży. Dzięki zgromadzonym zasobom uczniowie będą mogli poszerzać swoją wiedzę na temat możliwości zwiększania zaangażowania w życie społeczne. Zadaniem liderów młodzieżowych zrekrutowanych do projektu będzie natomiast inicjowanie akcji na terenie szkół popularyzujących nową wiedzę i zachęcających do korzystania z nowych narzędzi i publikacji. Dodatkowo liderzy w celu popularyzacji poruszanych zagadnień przygotowywać będą cykliczne materiały wideo dotyczące działań projektowych dzięki zakupionemu sprzętowi do nagrywania. W sali jaką dysponuje fundacja będzie cyklicznie montowane studio nagrań, gdzie młodzież we współpracy ze specjalistą ds. promocji przygotowywać będzie treści wideo publikowane później na stronie i w mediach społecznościowych.
Zadaniem liderów będzie również zorganizowanie raz na kwartał wydarzenia na terenie szkół w postaci rozgrywek zakupionych gier planszowych, turniejów wiedzy podczas których dzielić się będą z rówieśnikami pozyskiwaną systematycznie wiedzą. Liderzy będą w trakcie tych wydarzeń rozmawiać z rówieśnikami na tematy, które będą poruszane w ramach planowanej debaty, aby zbierać głos swoich rówieśników i uwzględniać go w przygotowywanych rekomendacjach.
W ramach działań upowszechniających uczniowie na koniec realizacji projektu zorganizują na terenie szkół wydarzenia podsumowujące realizowane w trakcie projektu działania i zaprezentują efekty swoich działań w postaci złożonych rekomendacji jak również podzielą się swoimi doświadczeniami i wnioskami.